Busy

Nå går det virkelig unna her. Dealine for essayet er om to uker, deadlinen for PhD-søknaden om 10. Og i tillegg er det av en eller annen grunn ekstra mye sosialt som skjer for tiden. Som er meget hyggelig. Men ikke veldig passende.

PhD-søknaden har gått litt over stokk og stein. Jeg ble fortalt på forhånd av andre at “prepare for rejection”, og når man har blitt avvist, var rådet “prepare to make a fool of yourself”. Nå har jeg både blitt avvist flere ganger og vist frem min uvitenhet for flere lærere. Det siste er ikke bare noe jeg sier. Jeg fremstår fraktisk som komplett uvitende når jeg snakker med Coakley eller Pickstock. Men! Tross alt dette ser det ut til at jeg har en villig veileder. Det er den samme som veileder MPhil-avhandlingen min. Skaplutheraneren.

Jeg har endret prosjektet flere ganger siden det siste jeg publiserte her på bloggen. Men det jeg pitchet til nevnte supervisor var et prosjekt om analogia entis tilpasset veilederen min sine interesser. I praksis betyr det å drøfte lutherske responser til læren om analogi. Jüngel og Pannenberg skrev begge Habilitasjons-avhandlingen deres om analogi. Begge avviser hele greia. Robert Jenson er mindre kritisk, men endrer litt på hva “analogi” faktisk betyr. Tror et slikt prosjekt kan være bra. Da får jeg tid både til å jobbe nøye med Aquinas, samtidig som jeg får tenke på og engasjere meg med lutherske teologer.

Jeg er jo tross alt lutheraner.

Leave a comment